Interview met … Franciska

franciskaInterview met … Franciska van Amerongen 

Franciska van Amerongen, dé allround medewerkster van het Berghotel. Momenteel zit zij volledig op de afdeling Reserveringen gefocust, maar dat is nog wel anders geweest! Sales, Marketing, Receptie, Bediening, Banqueting, ze is nog net niet onze tuinvrouw geweest! Dit zorgt er wel voor dat zij alle hoeken van het hotel kent en begrijpt en dus ook onze gasten heel veel kan vertellen!

 

 


♢ Hee Francis! Let’s do this interview! Vertel de lezers eens; wie is Franciska?
Hoihoi, wat leuk dat ik gekozen ben voor het volgende interview. Ik ben Franciska van Amerongen-Blom en ben 24 jaar. Sinds vorig jaar heb ik samen met mijn man een huisje in Woudenberg en daar woon ik met veel plezier! Ik hou van gezelligheid en ga dan ook graag samen met vrienden en manlief wat drinken. Verder ga ik elke week sporten met een vriendin (en klaag vervolgens 3 dagen over spierpijn op kantoor). Gek doen vind ik heerlijk, volgens mij heb ik vorige week nog een paar keer geroepen dat ik iets geks wil doen, heerlijk toch om een beetje raar te doen?

♢ Haha dat is inderdaad soms heel erg leuk. Het Bergteam kan dat dan ook alsFrancis @work geen ander ;) Hoelang werk je al op de Berg?
In Augustus werk ik hier inclusief stage alweer 5 jaar. Ik heb een Sales en Marketing stage gelopen en ben daarna blijven plakken bij de receptie, bediening en banqueting. Sinds mei 2014 zit ik op de afdeling reserveringen. Heel leuk om op die manier veel van het hotel te leren kennen!

 

♢ Nou, dat begrijp ik, jij hebt elk hoekje van het Berghotel meegemaakt! Wat vindt jij het leukste aan het Berghotel?
Het thuisgevoel! Wat ik vaak te horen krijg is dat mensen verbaasd zijn dat we zoveel kamers en zalen hebben omdat het heel huiselijk voelt en ze niet het gevoel hebben dat ze ‘’gewoon weer een gast zijn’’ maar dat ze echt welkom zijn.  Het is super dat we onze gasten dat gevoel mee kunnen geven als team.  Het is trouwens niet alleen belangrijk dat onze gasten zich welkom voelen, nieuwe collega’s krijgen ook altijd een warm welkom. Daarom voelde ik me ook meteen thuis!

♢  Hoe ziet jouw werkdag er uit?
09:00 uur – een dubbele koffie! Daarna lees ik de mails door die we hebben ontvangen en maak ik een planning voor de dag. Vaak bespreken we samen met alle collega’s op de afdeling wat we die dag gaan doen en verdelen we taken die nog opgepakt moeten worden. Geen dag is hetzelfde, we beantwoorden alle inkomende mails en telefoontjes en alles wat daarbij komt kijken. Meestal gaan we rond 12:00 uur lunchen (want vanaf 11:00 uur roepen we al dat we honger hebben) en praten dan gezellig bij met onze collega’s. (die ons trouwens al van ver aan horen komen want we maken nog wel eens herrie). Als we na de lunch een dip hebben doen we, heel sporadisch weliswaar, een 7 minute work out. Oké meestal halen we gewoon een kop koffie. Daarna gaan we weer hard aan het werk en bel ik nog een paar offerteaanvragen na, maak en verstuur de offertes, bel ik een vaste boeker om een kopje koffie in te plannen en loop ik de reserveringen voor de week erop na. Er is natuurlijk nog veel meer, maar dat maakt het zo leuk, altijd weer wat nieuws te beleven!

♢ Wat is jouw leukste/gekste ervaring?
De grappigste is denk ik toch wel toen ik bij de receptie stond, ik viel in voor een zieke collega en er kwamen een paar Duitse gasten inchecken. Duits spreken is altijd weer even wennen maar ik versta het gelukkig aardig. Doordat mijn handen en voeten Duits roestig was dacht één van de gasten dat hij wel een grapje kon maken (over mijn blonde haren) en vertelde dat aan zijn collega. Ik gaf de sleutels mee en terwijl ze wegliepen zei ik dat het een leuke grap was en toen werd hij toch wel een beetje rood. Zijn collega kon er heel hard om lachen (en hijzelf ook gelukkig)

♢ Haha oeps! Gelukkig kon hij er om lachen. Welke extra stap zet jij graag voor onze gasten?
Ik vind het altijd leuk om iemand te verrassen. Bij meerdaagse reserveringen waarbij er veel buitenlandse gasten aanwezig zijn is er vaak veel contact met de boeker. Je bent dan soms dagelijks bezig met wijzigingen en je spreekt elkaar dus vaak. Ik vind het super om te zien hoe opgelucht iemand kan zijn als alles goed is verlopen en het is nog leuker om iemand dan te kunnen verrassen met een lekker doosje bonbons of zijn of haar favoriete wijntje.  And be honest, het is toch sowieso leuk om iemand blij te maken?!

Welke collega mag ik na jou interviewen?
Het lijkt mij leuk om te weten waar Miriam toch elke dag weer die creativiteit vandaan haalt.

Bedankt Francis, je hebt een hoop leuke ervaringen in het hotel. Ik hoop dat er nog veel meer mag op doen!


Jessy

Klik op Jessy om haar interview te lezen!