Interview met … Henk

0Interview met … Henk

Vorige week stond ik zelf even in de spotlights, deze week is het tijd voor het interview met Henk! Hero of the night, Henk Herssenberg, werkt als nacht receptionist bij het Berghotel. Wij als 9-5′ers spreken onze nacht receptionisten alleen via e-mail. Daarom komen we graag meer te weten over het leven op de Berg na zonsondergang! Wat doen onze nacht receptionisten door de nacht heen en wat maken ze allemaal mee? Lees gauw met ons mee…

 


♢ Hi Henk, leuk dat wij ook jou mogen leren kennen! Stel jezelf even voor:

Hoi ik ben Henk, woon in Zeist ben 30 jaar en werk nu sinds iets meer dan 2 jaar op de berg als nacht receptionist met veel plezier. Ik houd van wetenschap en vind het erg leuk om kennis te vergaren. Je bent immers nooit te oud om te leren :) .

♢ Dat is absoluut waar! Wat is volgens jou het leukst aan het Berghotel?20180817_023107

Het leukst aan werken in het Berghotel is toch wel het ontmoeten van mensen uit allerlei landen. Je ontmoet mensen vanuit de hele wereld.

♢ Leuk, dat blijft ook vernieuwend! Hoe is het om altijd  ’s nachts te werken?

In de nacht werken is leuk! Je ziet een hele andere kant van het werken in een hotel, weliswaar is het soms een eenzaam beroep. Je ziet en spreekt niet veel mensen. Daarentegen is de wetenschap dat je zorgt dat er veiligheid en rust heerst in het hotel voor onze gasten en dat je hen kan bijstaan bij vragen of wanneer ze iets nodig hebben, alles meer dan waard.

♢ Knap dat je altijd weer paraat staat ook al wordt het soms eenzaam. Wat doe je tijdens zo’n werknacht?

Mijn nacht qua routine kan ik helaas niets over zeggen, uit punt van veiligheid :) , Mijn basistaken zijn uiteraard het creëren van de veiligheid en rust, mensen bijstaan bij hun vragen, inchecken van late aankomsten of mensen voorzien van een kamer als ze opzoek zijn naar een plek om te overnachten. Als er gasten zijn die nog een drankje willen en het bar personeel is al naar huis, dan serveer ik de gasten nog een drankje. Op rustige nachten als het restaurant personeel er nog is, ga ik al snel even kijken of ik daar nog iets kan doen voor hen. Vele handen maken immers licht werk. Ik vind het dan ook leuk om te helpen en je leert zodoende ook wat bij. Verder zijn er nog wel vele taken met betrekking tot veiligheid en controle maar daar kan ik helaas niet veel over zeggen.

♢ Je bent eigenlijk allround medewerker, met zoveel taken en verantwoordelijkheden. Er zijn vast ook veel gasten die jouw hulp nodig hebben. Welke extra stap zet jij graag voor onze gasten?

Ja er zijn vele vragen die gasten aan ons stellen, zoals de wens om een extra dekbed. Soms zijn ze iets vergeten, zoals een tandenborstel. Dan is het geen enkel probleem om dit even snel te regelen voor de gasten, je wilt immers zorgen dat ze niets missen in hun verblijf om een ervaring om nooit te vergeten te mogen bieden. Dat extra stapje zetten, zoals het aanbieden om te helpen met de bagage, kan dan veel voor de gast betekenen in hun ervaring en dat doe ik dan ook graag. Op zich geen enkele vraag is raar genoeg als het mogelijk is om dit voor hen te doen dan ga ik vele wegen in om dit voor hen te realiseren.

♢ Wow, top service! Je maakt vast veel mee als nachtportier! Wat is het gekste dat je ’s nachts bij ons hebt meegemaakt?

Oh ja dat doe ik zeker veel mee maken des ondanks het vaak rustig is kan het ook wel bhanighteens hectisch zijn in de nacht. Het gekste wat ik meegemaakt heb moet toch wel zijn van eerder dit jaar april. Alle hotels in Amersfoort en omstreken zaten propvol en hiervoor was gek genoeg geen enkele oorzaak. De NS had geen storingen en er was geen groot concert of festival. Ik kreeg dan die nacht ook constant belletjes, mails en walk-ins om te vragen of er nog plek was bij ons. Helaas moest ik telkens een nee verkopen :( . Één gast die kwam binnenlopen kwam net uit zijn werk en was erg moe. Naderhand heb ik gebeld met alle hotels in omstreken, en daarnaast ook B&B’s en hostels. Alles zat helemaal vol. Niemand kon de reden van deze enorme hotelbezettingen verklaren. Na een half uur lang gebeld te hebben met iedere mogelijke slaapplaats voor de gast hebben we uiteindelijk een plekje gevonden. Helemaal in Deventer was een kamer vrij. Geluk bij een ongeluk vond meneer dit niet erg omdat hij de volgende dag in de middag naar Zwolle moest. Dit was wel de gekste wat ik mee gemaakt heb in de nacht, normaal is het namelijk niet zo moeilijk om een plekje te vinden als je eigen hotel vol zit.

♢ Nou dat is inderdaad een rare gewaarwording! Wat fijn dat meneer nog een goede oplossing heeft gekregen. :) Aan wie geef jij het stokje door Henk? 

Hmm wie zullen we eens kiezen… Ik denk dat ik het stokje aan onze Restaurant Manager Hanno Schüller doorgeef!

Doen we! Bedankt voor je tijd Henk en fijn dat je de veiligheid bewaakt in de nachten op de Berg.


 

Klik op Mirthe om haar interview te lezen

Klik op Mirthe om haar interview te lezen!